Σχολικά Βιβλία

Το σχολικό βιβλίο συνιστά σημαντικό εργαλείο για τον μαθητή. Τον φέρνει σε επαφή με τη γνώση και την πραγματικότητα, οφείλει όμως να δίνει χώρο στην δημιουργία, τον στοχασμό και την πρωτοβουλία. Παράλληλα, επιτελεί το ρόλο της εξοικείωσης του μαθητή με την διαδικασία της ανάγνωσης και κατ’ επέκταση της έρευνας, της μάθησης αλλά και της αισθητικής απόλαυσης. Πέρα από το καθαρό περιεχόμενο των βιβλίων που εν πολλοίς καθορίζεται από τα Προγράμματα Σπουδών, απαιτούνται διαφανείς και απλουστευμένες διαδικασίες για την προκήρυξη, τον τρόπο και την εποπτεία συγγραφής, την διαβούλευση επί του παραχθέντος υλικού, την διόρθωση κλπ. Η ευθύνη της όλης διαδικασίας καθώς και της εκτύπωσης ανήκει στην αντίστοιχη διεύθυνση του ΙΠΕΕ. Το Ινστιτούτο προκηρύσσει διαγωνισμό για την συγγραφή έκαστου διδακτικού πακέτου, έχοντας πλήρη εποπτεία της διαδικασίας συγγραφής μέσω εκπροσώπων. Στην διαδικασία καλούνται να συμμετέχουν εκτός ιδιωτών, δημόσιες υπηρεσίες, Ινστιτούτα, ερευνητικά κέντρα και τα Ελληνικά Πανεπιστήμια. Το ΙΠΕΕ μετά την ολοκλήρωση της συγγραφής και μιας τρίμηνης δημόσιας διαβούλευσης καταλήγει στην επιλογή των κατάλληλων βιβλίων που θα δοθούν ως επιλογές (πολλαπλό βιβλίο) στην εκπαιδευτική κοινότητα, που σε συνδυασμό με το ηλεκτρονικό υλικό θα δίνει σε μαθητές και εκπαιδευτικούς πολλαπλές πηγές μάθησης και έρευνας. Κάθε σχολική βιβλιοθήκη θα εμπλουτίζεται σε κάθε περίπτωση από περιορισμένο αριθμό αντιτύπων όλων των διαθέσιμων εγχειριδίων.

Στρατηγικός στόχος είναι η μείωση του όγκου και του κόστους των εγχειριδίων διδασκαλίας (σήμερα αριθμούνται περίπου 400 τίτλοι), ενώ σημαντική είναι η συμβολή των νέων τεχνολογιών. Στο πλαίσιο αυτό θα εξεταστούν ενοποιήσεις βιβλίων, καταργήσεις περιττών εγχειριδίων (καθιέρωση ενός και μόνο βιβλίου συν τον «φάκελο» του μαθήματος) και επέκταση της διάρκειας χρήσης τους (πρακτική του «ενιαίου βιβλίου»), ώστε να εξασφαλίζεται η συνοχή της ύλης και να αναπτυχθεί από τους μαθητές το αίσθημα σεβασμού απέναντι στο σχολικό βιβλίο. Επίσης, προωθούμε την εναρμόνιση της διδακτέας ύλης με το περιεχόμενο των βιβλίων όπως προαναφέρθηκε. Βάσει ειδικών μελετών για τα σχολικά βιβλία, θα δοθούν νέες κατευθύνσεις συγγραφής ώστε αυτά να υποβοηθούν την διδακτική διαδικασία και όχι να την διαμορφώνουν και να την επιβάλλουν.

Απαιτείται η εφαρμογή των πλέον σύγχρονων παιδαγωγικών προσεγγίσεων, η σύγχρονη και στοχευμένη εικονογράφηση που συνδέεται με την τέχνη, η βάση εκκίνησης πάνω σε προϋπάρχουσες γνώσεις, η αποσυμφόρηση του επουσιώδους προς όφελος της ανάλυσης του ουσιώδους, οι πρακτικές και ερευνητικές εφαρμογές που να έχουν άμεση σχέση με την πραγματικότητα και την καθημερινότητα του μαθητή. Επιπλέον, πρέπει να δίνεται βάρος στην προώθηση ανθρωπιστικών αξιών όπως η ισότιμη αναφορά στα 2 φύλα, τα ΑΜΕΑ, ξένους πολιτισμούς, η προαγωγή του διαλόγου, της δημοκρατίας κλπ. Εδώ δρουν επικουρικά τα Αναλυτικά Προγράμματα όπως περιγράφηκαν παραπάνω. Η γλώσσα θα πρέπει να είναι λιτή, απέριττη και κατανοητή για το επίπεδο του μαθητή. Να παρέχει απλοποιημένη εκδοχή της γνώσης και να είναι επιστημονικά αυστηρή στις μεγάλες τάξεις.

Όσον αφορά ειδικότερα ζητήματα, όλα τα σχολικά βιβλία αποτελούν ιδιοκτησία των μαθητών από την στιγμή που τους παραδίδονται δωρεάν. Οι μαθητές καλούνται στο τέλος της χρονιάς να επιστρέφουν, ωστόσο, εκείνα τα σχολικά βιβλία, τα οποία δεν τους χρειάζονται και βρίσκονται σε άριστη κατάσταση. Επίσης, κάθε σχολική μονάδα οφείλει να ενημερώνει την αντίστοιχη υπηρεσία για τα αποθέματα βιβλίων της μετά τη λήξη του σχολικού έτους, ώστε να αποστέλλονται τα απολύτως απαραίτητα εγχειρίδια για την επόμενη χρονιά. Ταυτόχρονα, ενισχύεται η ψηφιακή διασύνδεση μέσω της καθιέρωσης αποκλειστικά ηλεκτρονικών σχολικών εγχειριδίων, υλικών εργασίας και λογισμικών. Συγκεκριμένα, εγχειρίδια όπως Λεξικά, Γραμματικές, Συντακτικά, Εγχειρίδια Επαγγελματικού Προσανατολισμού κ.α. καθώς και οι «Οδηγίες Εκπαιδευτικού» θα είναι διαθέσιμες μόνο σε ηλεκτρονική μορφή ή λογισμικό, με ελεύθερο και ανοιχτό εμπλουτισμό (π.χ. Εικαστικά). Εκτιμάται πως η εξοικονόμηση σε υλικά (χαρτί, μελάνι κλπ) θα είναι αξιοσημείωτη, όπως σημαντική θα είναι και η ελάφρυνση της σχολικής τσάντας, χωρίς μείωση της ποιότητας του μαθήματος. Όσον αφορά το ωρολόγιο πρόγραμμα, προτείνουμε τον διαχωρισμό της Αισθητικής και Φυσικής Αγωγής, της Ευέλικτης Ζώνης και παρεμφερών δραστηριοτήτων σε μια διακριτή βαθμίδα μετά τη λήξη των υπόλοιπων μαθημάτων, ώστε να συνδέονται με ένα ολοήμερο πρόγραμμα και διαφορετική προσέγγιση διδασκαλίας. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται η αναγκαία αύξηση της διάρκειας της διδακτικής ώρας κατά 15’.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s