Προγράμματα Σπουδών & Ύλη

Ο εξορθολογισμός των μαθημάτων και της διδακτέας ύλης σε συνεργασία με τους αντίστοιχους επιστημονικούς φορείς, στην κατεύθυνση της μείωσης του τεράστιου όγκου της και της εξειδίκευσης που επακόλουθα περιέχει, αποτελεί κύρια στόχευση. Γι’ αυτό τον λόγο δρομολογείται η σύσταση του Ινστιτούτου Παιδαγωγικής Έρευνας & Επιμόρφωσης (ΙΠΕΕ) αντί του ΙΕΠ, με αρμοδιότητα μεταξύ άλλων την συνολική αναδιαμόρφωση των Προγραμμάτων Σπουδών υπό τη μορφή παιδαγωγικών στόχων (benchmarks) και όχι γνωσιοκεντρικά υπό τη μορφή καταλόγων διδακτικής ύλης, την συνεχή εκπαιδευτική έρευνα και αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος, τον συντονισμό της ανανέωσης των μεθόδων διδασκαλίας καθώς και την επίβλεψη της συγγραφής και ανανέωσης των σχολικών βιβλίων. Ο εξορθολογισμός της διδακτέας ύλης γίνεται με γνώμονα:

  1. Την αφαίρεση ύλης που θεωρείται υπερβολικά ανεβασμένου επιπέδου για μια τάξη
  2. Την αφαίρεση ύλης εγκυκλοπαιδικού περιεχομένου με επουσιώδη χαρακτήρα
  3. Την αφαίρεση ύλης που επικαλύπτεται από άλλα μαθήματα ή αναφέρεται σε άλλες τάξεις
  4. Την αφαίρεση ύλης που αντίκειται στη λογική των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων
  5. Την σύνδεση της διδακτέας ύλης με το περιεχόμενο των εγχειριδίων με βαθμούς ελευθερίας
  6. Τον εμπλουτισμό της ύλης με στοιχεία διαπολιτισμικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης
  7. Τον εκσυγχρονισμό της ύλης στα δεδομένα και τα στοιχεία του 21ου αιώνα

Έτσι το σχολείο απελευθερώνεται από τον αγώνα κάλυψης μιας ατέλειωτης ύλης και αφομοίωσης στεγνών πληροφοριών και επικεντρώνεται στον ίδιο τον μαθητή και τις ανάγκες του. Ταυτόχρονα, ο συνολικός σχεδιασμός των Προγραμμάτων Σπουδών από μία και μοναδική δομή σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, θα ενισχύσει τον χαρακτήρα της 12ετούς «ενιαίας» εκπαίδευσης, εξαλείφοντας επικαλύψεις ύλης, ανώμαλες μεταβάσεις (π.χ. Δημοτικό à Γυμνάσιο) κλπ. Τα νέα προγράμματα σπουδών παραμένουν διατηρούν διακριτά μαθήματα υπό ευρύτερες κατηγορίες, ενισχύουν όμως στην πράξη τη λογική της διαθεματικότητας και της συνέχειας τόσο ανάμεσα στα επιμέρους μαθήματα (οριζόντιος άξονας) όσο και ανάμεσα στις τάξεις και τις δομές εκπαίδευσης (κάθετος άξονας). Προωθείται για παράδειγμα η άτυπη διαμόρφωση θεματικών κύκλων που θα εντάσσονται στα επιμέρους μαθήματα από διαφορετικές οπτικές (π.χ. Ευρωπαϊκή Ένωση, Ανθρώπινα Δικαιώματα, ΜΜΕ, Οικολογία κλπ). Η λογική της ολιστικής μάθησης υποστηρίζεται από ανάλογες μεθόδους διδασκαλίας (ομαδοσυνεργατική, ανακαλυπτική, βιωματική, πολυμεσική, τέχνη κλπ), όπου προβλέπεται συστηματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Η νέα λογική αποστασιοποιείται από τις πρακτικές κωδικοποιημένης γνώσης και κατάρτισης (codified knowledge) προς όφελος μιας στερεής, ενιαίας Γενικής Παιδείας.

Πιστεύουμε επίσης πως απαιτείται ελεγχόμενη ευελιξία στο σχολικό πρόγραμμα και απελευθέρωση της δράσης του εκπαιδευτικού. Σε αυτό το πλαίσιο, κάθε σχολική μονάδα ανάλογα τις δυνατότητες και τις ιδιαιτερότητές της μπορεί να μεταβάλλει το ωράριο ή και να προσθέσει νέα αντικείμενα, ενημερώνοντας την αντίστοιχη Διεύθυνση Παιδείας για έγκριση. Σε αυτή τη διαδικασία καλείται να συμμετέχει και η Τοπική Αυτοδιοίκηση με προτάσεις προς τις σχολικές μονάδες. Την δυνατότητα αυτή παρέχει η διεύρυνση του θεσμού του Ολοήμερου Σχολείου και των ελεύθερων ωρών (Τομέας Δ). Ακόμη, δίνεται μεγάλη ευελιξία στο Λύκειο, όπου ο προγραμματισμός των κατευθύνσεων και των μαθημάτων επιλογής προσφέρει πολλές δυνατότητες προσαρμογής του προγράμματος στα μέτρα κάθε μαθητή. Ευελιξία στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο παρέχεται μέσα από τα μαθήματα «Περιβάλλον» και «Αγωγή του Πολίτη».

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s